Czas czytania artykułu: 5 min
10/05/2023

Jak skutecznie się komunikować? Poznaj sposoby, dzięki którym poprawisz zdolności komunikacyjne

Jak skutecznie się komunikować?

Komunikacja jest jednym z kluczowych aspektów naszego życia. To dzięki niej jesteśmy w stanie porozumiewać się z innymi ludźmi, wyrażać swoje myśli i uczucia oraz nawiązywać relacje. Jest także bardzo ważna w kontekście różnego rodzaju wystąpień czy przemówień. Jak skutecznie się komunikować, na co zwracać uwagę, jak rozwijać swoje zdolności komunikacyjne? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania i przekazać wskazówki wszystkim tym, którzy chcą skutecznie się komunikować. Omówimy również często popełniane błędy językowe oraz zasady konstruktywnej informacji zwrotnej.

3 techniki, dzięki którym poprawisz swoją pracę głosem

Ważne jest, abyś nauczył się kontrolować swoje ciało i głos. Istnieje wiele technik oraz ćwiczeń, które pomagają zwiększyć kontrolę nad tymi elementami. Wymagają one skupienia i rzetelności w ich wykonywaniu, aby były skuteczne. My przedstawimy Ci 3 naszym zdaniem najbardziej przydatne ćwiczenia, które pomogą Ci poprawić kontrolę nad ciałem i głosem. Oto one:

  • Naprzemienny oddech nosem – jest to technika oddychania wykorzystywana np. w jodze i medytacji. Wyróżnia się tym, że balansuje półkule mózgowe. Nasza lewa półkula jest odpowiedzialna za logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Prawa za kreatywne myślenie i kontakt z intuicją. Ten rodzaj oddechu synchronizuje ze sobą obie części naszego mózgu. Technika polega na przepuszczaniu powietrza przez kolejno prawą i lewą dziurkę nosową, poprzez zamykanie jednej dziurki palcem i wdech przez drugą, a następnie zamykanie drugiej dziurki i wydech przez pierwszą. Ta praktyka pomaga zregenerować umysł i ciało, redukuje stres i napięcie, a także wpływa na poprawę koncentracji i spokoju umysłu. Naprzemienny oddech nosem może także pomóc w utrzymaniu równowagi w pracy głosem poprzez relaksację i regulację oddechu.
  • Trening Jacobsona – jest to technika relaksacji mięśniowej opracowana przez amerykańskiego lekarza i fizjologa Edmunda Jacobsona. Polega na stopniowym napięciu i rozluźnianiu mięśni w całym ciele, począwszy od stóp aż do głowy. W trakcie tej praktyki skupiasz się na odczuwaniu napięcia i rozluźnieniu mięśni, jednocześnie wykorzystując odpowiednie techniki oddechowe. Przy napinaniu mięśni należy wykonać wdech, natomiast rozluźniając mięśnie głęboki wydech. Technika ta pomaga w redukcji napięcia mięśniowego i stresu, a także może pomóc w poprawie kontroli nad pracą głosem poprzez zwiększenie świadomości ciała i oddechu.
  • Wydłużanie oddechu – to technika oddechowa polegająca na wydłużeniu faz wdechu i wydechu. Praktyka ta pomaga w zwiększeniu kontroli nad oddechem, co może mieć pozytywny wpływ na pracę głosem. Poprzez wydłużanie fazy wydechu, można zmniejszyć napięcie mięśni głośni, co pozwala na swobodniejsze i bardziej naturalne mówienie. Wydłużanie fazy wdechu może natomiast pomóc w poprawie kontroli nad nabieraniem odpowiedniej ilości powietrza przed mówieniem, co pozwala na bardziej precyzyjne i wyraźne przekazywanie informacji.

Regularne i sumienne wykonywanie proponowanych ćwiczeń może znacznie poprawić kontrolowanie swojego ciała i głosu. Zwiększona koncentracja, rozluźnienie i zredukowanych stres korzystnie wpływają na pracę głosem i komunikację.

Poznaj 5 sposobów na rozgrzanie aparatu mowy i głosu

Przed każdym przemówieniem czy wystąpieniem warto rozgrzać swój aparat mowy oraz głos. Pomoże Ci to skutecznie i wyraźnie przekazać treści i zaciekawić publikę. Poniżej proponujemy Ci 5 ćwiczeń, które pomogą Ci rozgrzać się przed prezentacją:

  1. Rozgrzewka twarzy: wykonaj kilka prostych ćwiczeń, takich jak mruganie oczami, uśmiechanie się i szerokie otwieranie ust, aby rozgrzać i rozluźnić mięśnie twarzy.
  2. Rozgrzewka języka: wykonaj kilka ćwiczeń na język, takich jak przesuwanie języka z jednej strony na drugą, dotykając językiem wargi i podniebienia, lub kręcenie językiem wokół dziąseł, aby rozgrzać i wzmocnić mięśnie języka.
  3. Powtarzanie: Powtarzaj różne frazy lub słowa, aby rozgrzać mięśnie twarzy, języka i krtani. Możesz wybrać dowolne słowa lub zwroty, które wymagają intensywnego używania aparatu mowy. Wykorzystaj także popularne łamańce językowe, które możesz znaleźć w internecie.
  4. Wdech i wydech: Skup się na swoim oddechu i wykonaj kilka głębokich wdechów i wydechów, aby wzmocnić mięśnie krtani i zrelaksować gardło.
  5. Delikatne intonacje: Wypróbuj kilka prostych intonacji, takich jak zmiana tonu głosu, od niskiego do wysokiego, aby rozgrzać i wzmocnić mięśnie krtani.

Wypróbuj powyższe ćwiczenia i sprawdź, jak oddziałują na Twój aparat mowy oraz głos. Przed każdym przemówieniem poświęć chwilę na rozgrzewkę, dzięki czemu Twoje przemówienie będzie na wysokim poziomie. Koncentracja, rozluźnienie i rozgrzany aparat mowy pozwolą Ci zaprezentować się z najlepszej strony.

Sprawdź, czy mówisz poprawnie?

W języku polskim przyjęły się różne zwroty i powiedzenia, które używane są w błędny sposób. Wiele osób nawet nie zdaje sprawy z popełnianych błędów. Poniżej przedstawiamy kilka popularnych zwrotów, które często używane są niepoprawnie:

BłędniePoprawnie
WziąśćWziąć
PrzekonywującyPrzekonujący
W cudzysłowiuW cudzysłowie
Pod rządZ rzędu
Na prawdęNaprawdę
ConajmniejCo najmniej
Na codzieńNa co dzień
W każdym bądź razieW każdym razie

Staraj się zapamiętać przytoczone przykłady i unikać stosowania ich błędnych form. Używanie właściwych form świadczy o Twoim profesjonalizmie i dobrym przygotowaniu. Sprawiaj dobre wrażenie i komunikuj się w poprawny sposób.

Czy mowa ciała jest ważna w komunikacji?

W komunikowaniu się nie tylko słowa są istotne, ale także Twoja mowa ciała. Według reguły Mehrabiana stanowi ona aż 55% przekazu. Słowa i brzmienie to kolejno 7% i 38%. Jak widzisz, sygnały niewerbalne są bardzo ważne w przekazywanym komunikacie. Co tak naprawdę wchodzi w skład mowy ciała? Są to m.in:

  • Mimika twarzy: wyraz twarzy może wyrażać wiele emocji i myśli, takich jak radość, gniew, zaskoczenie, strach, niechęć itp.
  • Gestykulacja rąk: gesty rąk mogą również wyrażać różne emocje i intencje, na przykład uniesienie dłoni może wyrażać zdziwienie, układanie dłoni na piersi może wyrażać pokorę, a machanie ręką może oznaczać pozdrowienie lub pożegnanie.
  • Postawa ciała: sposób, w jaki stajemy, siedzimy lub poruszamy się, może wyrażać nasze emocje, np. stanie z ramionami opuszczonymi może oznaczać smutek, podnoszenie głowy i klatki piersiowej może wyrażać pewność siebie.
  • Kontakt wzrokowy: sposób, w jaki patrzymy na innych, również jest ważnym elementem mowy ciała. Unikanie kontaktu wzrokowego może oznaczać brak zainteresowania, niepewność lub nieuczciwość, podczas gdy stały kontakt wzrokowy może wyrażać pewność siebie i szacunek.

Jak widzisz, emocje i intencje można wyrażać na różne sposoby. Na skuteczną komunikację wpływają w różnym stopniu wszystkie elementy. Zarówno treść przemówienia, brzmienie oraz mowa ciała to aspekty, na które powinieneś zwrócić baczną uwagę w trakcie komunikowania się z innymi osobami. Przed wystąpieniami możesz trenować przed lustrem lub swoimi bliskimi. Pozwoli Ci na obserwacje swoich gestów i zachowania oraz umożliwi wprowadzenie korzystnych zmian.

Jak przekazywać skuteczny feedback?

Na początek odpowiedzmy sobie, czym właściwie jest feedback. Jest to nic innego jak udzielenie informacji zwrotnej. Nie chodzi jednak o to żeby udzielić byle jakiej odpowiedzi. Dobry feedback posiada kilka ważnych cech, które sprawiają, że jest wartościowy.

Jaki powinien być feedback:

  • Konkretny: Feedback powinien być konkretny i precyzyjny. Powinien odnosić się do określonych działań lub zachowań, które zostały zaobserwowane.
  • Spersonalizowany: Feedback powinien być indywidualny i skierowany do konkretnej osoby. Nie powinien być ogólny lub adresowany do całego zespołu. Ważne, aby oddzielać zachowania i wypowiedzi od człowieka. Należy oceniać to, co ktoś zrobił, a nie jego jako osobę,
  • Rzetelny: Feedback powinien być oparty na faktach i danych. Powinien być rzetelny i opierać się na obserwacjach, a nie na subiektywnych przekonaniach.
  • Konstruktywny: Feedback powinien być konstruktywny i pomagać osobie odbierającej feedback w rozwoju. Powinien skupiać się na tym, co można poprawić, a nie na krytyce. Należy udzielać więcej pozytywnego feedbacku niż negatywnego, pozwoli to rozwijać daną osobę, a nie podcinać jej skrzydła.
  • Zrozumiały: Feedback powinien być jasny i zrozumiały dla osoby odbierającej informację zwrotną.
  • Otwarty: Feedback powinien być otwarty i uczciwy. Osoba, która udziela informacji zwrotnej, powinna być gotowa na dyskusję i otwarta na sugestie oraz uwagi ze strony osoby odbierającej feedback.
  • Terminowy: Feedback powinien być udzielany w odpowiednim czasie, gdyż opóźnienie może wpłynąć na jego skuteczność. Najlepiej udzielać feedbacku bezpośrednio po danym zdarzeniu.

Staraj się każdy feedback kończyć pozytywnym komunikatem, aby zmotywować daną osobę do poprawy swojego zachowania. Wartościowa informacja zwrotna powinna budować drugą osobę, a nie potęgować w niej poczucie winy.

Sprawdź nasz kurs z pewności siebie w komunikacji

Aby udzielany przez Ciebie feedback był wartościowy, stosuj metodę FUKO:

F jak fakty – na wstępie powinieneś przedstawić fakty, przedstawić jaką sytuację lub zachowanie chcesz omówić.

U jak uczucia – opowiedz o swoich odczuciach związanych z daną sytuacją lub postepowaniem.

K jak konsekwencje – poinformuj o konsekwencjach płynących z konkretnego zachowania bądź sytuacji.

O jak oczekiwania – przedstaw swoje oczekiwania względem swojego odbiorcy.

Stosując tę metodę, będziesz w stanie przekazać dobry i konstruktywny feedback.

Podsumowanie

Jak widzisz komunikacja to dosyć złożony temat i składa się na nią wiele czynników. Umiejętność skutecznej komunikacji jest kluczowa w porozumiewaniu się z ludźmi i wyrażaniu swoich emocji. Mamy nadzieję, że ten artykuł dostarczył Ci wartościowych informacji i wyniesiesz z niego coś dla siebie. Zapraszamy do sprawdzenia naszego kursu online na temat pewności siebie w komunikacji w celu większego zgłębienia tematu. Kurs został przygotowany przez doświadczonego dziennikarza, który dzieli się swoją wiedzą i przekazuje praktyczne wskazówki.

Proponowany kurs