Czas czytania artykułu: 11 min
28/07/2023

Poradnik jak założyć firmę (JDG)

Jak założyć firmę. Osoba pisze na laptopie.

Dziękuję Ci za wybranie tej lektury. Na samym wstępie pragnę Ci pogratulować, ponieważ podjęcie decyzji o założeniu własnej firmy jest odważnym krokiem w dorosłym życiu. Od całej firmy SCIENTE życzę Ci samych sukcesów na swojej przedsiębiorczej karierze. Nie przedłużając, przejdźmy do konkretów jakim jest otwarcie jednoosobowej działalności gospodarczej poprzez portal biznes.gov.pl W tym krótkim e-booku pokażę Ci jak otworzyć firmę, na co zwrócić uwagę, podam Ci kilka ważnych informacji przede wszystkim o wybraniu formy opodatkowania w Polsce, abyś nie żałował swojej decyzji w pierwszym roku prowadzenia swojej firmy, albowiem jest ona jedną z najważniejszych w Twojej biznesowej karierze. Na końcu ebooka masz 2 bonusy dodatkowe.

1.1 Wejdź na stronę biznes.gov.pl i wybierz zarejestruj firmę.

2. Przekieruje nas to na kolejną stronę, w której widzimy kilka informacji dotyczące dokumentacji jakiej potrzebujesz do zarejestrowania swojej nowej firmy, w jaki sposób podpiszesz wniosek etc. Warto zapoznać się z tymi informacjami jeśli jesteś na początku swojej biznesowej przygody. Jeżeli zapoznasz się już z przydatnymi dla Ciebie linkami klikamy niebieski przycisk „rozpocznij”.

3. Pojawiają Ci dwie kolejne możliwości. Zalogowanie przez gov.pl lub adresem e-mail. Z mojej perspektywy bezpieczniej i wygodniej zalogować się pierwszą możliwością. Posiadając profil zaufany możemy zalogować się danymi naszego konta bankowego bądź drugą opcją jest logowanie poprzez swój e-dowód.

4. Po kliknięciu w pierwszą opcję rozwijają nam się kolejne możliwości wyboru logowania. Tutaj wybierasz według swoich preferencji i czy przede wszystkim posiadasz e-dowód. Ja klikam zalogowanie poprzez profil zaufany i przechodzę dalej.

5. Teraz wpisujesz swoje dane bądź logujesz się za pomocą banku, w którym masz założony profil zaufany. W moim przypadku jest to logowanie przez bank, więc wybieram logo instytucji, w której mam konto i loguję się za pomocą swoich danych. System będzie oczywiście wymagał od Ciebie zautoryzowania transakcji np. poprzez potwierdzenie w aplikacji telefonu- jest to standardowa procedura i w moim przypadku jest to dwukrotne zabezpieczenie.

6. Jeśli pierwszy raz będziesz na portalu gov to będziesz musiał jeszcze podać maila, na który otrzymasz kod potwierdzający. Po wpisaniu maila otrzymasz maila z kodem, wpisujemy i przechodzimy dalej.  

7. W tym kroku dowiesz się o kilku informacjach, które portal CI podpowiada. Nie będę się nad tym rozwodził, po prostu przeczytaj komplet tych informacji i przejdź dalej. Ważna informacja, jeśli wyskakuje Ci błąd 404, to trzeba po prostu odświeżyć stronę i przeklikać raz jeszcze.

8. Przechodzimy już do wypełniania samego wniosku- coś co jest najważniejsze. Na tym etapie wypełniasz wszystko zgodnie z prawdą i danymi faktycznymi.

9. Po wypełnieniu podstawowych danych i przejściu dalej kolejnym krokiem jest uzupełnienie adresu zamieszkania. Ważna informacja! Nie jest to adres siedziby firmy, jest on podawany w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS/KRUS. Z praktyki warto podać ten adres, w którym będziemy mogli odebrać korespondencję. Wypełniamy, zaznaczamy dodany adres i przechodzimy dalej.

10. Wypełnij pełną nazwę swojej firmy, w której musi być Twoje imię i nazwisko. Możesz sobie dodać nazwę przed imieniem i nazwiskiem np. SCIENTE JAN KOWALSKI, zaś w nazwie skróconej dodać samo SCIENTE. Kolejnym ważnym krokiem jest wprowadzenie daty rozpoczęcia działalności i tutaj moja rada. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać ZUS preferencyjny rozpocznij działalność od drugiego bądź kolejnego dnia miesiąca. Ważne, aby nie był to pierwszy dzień miesiąca.

11. Odnośnie danych kontaktowych firm osobiście jestem sceptycznym. Dane te, jak informacja w nawiasie wskazuje, są opcjonalne i dodatkowo mamy zgodę na publikację w CEIDG. Jeśli podasz dane w tym polu, z jednej strony łatwiej się będzie z Tobą skontaktować, z drugiej natomiast strony oczekuj telefonów z banków i wszelkich instytucji, które będą chciały Ci sprzedać swoje usługi np. konto firmowe, program księgowy etc.

12. Kolejny krok jest ważny pod kątem Twojej działalności, którą chcesz prowadzić. Kod PKD to symbol, który określa obszar działalności firmy. Musisz wybrać co najmniej jeden kod PKD. Na potrzeby ebooka przyjmijmy, że będę zajmował się szeroko pojętymi nieruchomościami, czyli kupię tanio, wyremontuje mieszkanie i sprzedam drożej.

13. Po kliknięciu wyboru PKD rozwija nam się lista z symbolami. Moja rada, wpisz w google frazę, która dotyczy Twojej firmy. Ja wpisałem „Jaki kod pkd kupno sprzedaż nieruchomości”. Otrzymałem informację, że jest z „rodziny” kodu 68, a dokładnie 68.10.Z. Wprowadzam zatem samą 68, aby zobaczyć co jeszcze kryje się pod tym kodem i co ewentualnie mogę dodać do swojej firmy. Kolejna rada, lepiej dodać 3 symbole więcej, niż 3 za mało, więc lepiej dodać jako wiodące w moim przykładzie kod 68.10.Z, ale także 68.20.Z, 68.31.Z oraz 68.32.Z jako dodatkowe symbole. Pamiętaj, że w trakcie funkcjonowania swojej firmy w każdej chwili możesz dodać/odjąć PKD i jest to darmowe. Jeśli z PKD to wszystko, przechodzimy dalej.

14. Jeśli kupno i sprzedaż nieruchomości w naszym przykładzie jest przeważającym rodzajem działalności, czyli największe zyski, obroty, koszty będą realizowane w tej dziedzinie to wybieramy jako przeważający kod 68.10.Z i przechodzimy dalej.

15. Kolejny krok to wybranie adresu do doręczeń. Na ten adres po wprowadzeniu będzie przychodziła korespondencja i co do zasady powinieneś posiadać jakiś tytuł prawny do tego lokalu. Czyli np. jeśli wynajmujesz biuro w swoim mieście, to powinieneś mieć umowę. Przy rejestracji do podatku VAT jest to niezbędny dokument do okazania przez Urzędem Skarbowym. Możesz w tym kroku wybrać adres, który wprowadzałeś wcześniej.

16. Ten krok nie wymaga większego tłumaczenia. W zależności od rodzaju firmy zaznaczasz czy masz stałe miejsce wykonywanie działalności gospodarczej bądź nie. Ważne, nawet jeśli nie masz stałego miejsca wykonywania działalności to rozwinie Ci się panel z adresem do celów podatkowych. Jeśli wybierzesz stałe miejsce wykonywania działalności to zaznaczasz adres, który już wprowadziłeś i przechodzisz dalej.

17. Wybieramy teraz rodzaj ubezpieczenia, który mamy obowiązek przedstawić. Jako przedsiębiorca musisz płacić składki. Jeśli nigdy nie miałeś firmy, lub od co najmniej 5 lat jest zamknięta to przysługuje Ci preferencyjny ZUS, czyli przez pierwsze sześć miesięcy płacisz samą składkę zdrowotną- niecałe 400zł, a przez kolejne 2 lata płacisz „średni” ZUS, który również jest zależy od formy opodatkowania ale, ok 700 zł. Nie podam Ci konkretnych wartości, ponieważ to zawsze wylicza księgowa, a jest dużo zmiennych takich jak właśnie forma opodatkowania, wartość przychodów, zysków etc. KRUS dotyczy oczywiście rolników. Co do zasady, obowiązek płacenia składek powstaje od momentu otwarcia działalności, dlatego data zgłoszenia winna być z datą rozpoczęcia działalności.

18. W tym kroku tak naprawdę musisz jedynie sprawdzić czy Urząd Skarbowy się zgadza i przejść dalej.

19. Osobiście polecam Ci korzystanie z zewnętrznego biura rachunkowego. Sprawdź przed wyborem biura, czy firma ta jest ubezpieczona. Poproś o przesłanie polisy. Księgowa to też tylko człowiek i ma prawo do błędów, a w razie problemu lepiej mieć możliwość uzyskania odszkodowania z polisy. Po zaznaczeniu biura rachunkowego musisz podać NIP oraz nazwę firmy swojego biura rachunkowego, z którym masz podpisaną umowę.

20. Jeśli wszystkie faktury będziesz przechowywał u siebie w siedzibie firmy zaznaczasz swój adres, zaś jeśli dokumenty księgowe będą w biurze rachunkowym to wprowadzasz adres biura. Polecam Ci drugą opcję, w razie kontroli bardzo to upraszcza. Najlepsza sytuacja jest, gdy dokumenty księgowe przesyłasz księgowej w postaci maili. Ona sobie to spokojnie zaksięguje, a Ty masz ślad, że wysłałeś jej dokumenty. Nie zwalnia Cię to oczywiście z przechowywania oryginałów.

21. Jesteśmy już na końcówce zakładania firmy. Proponuję Ci wybranie pierwszej opcji, czyli uzupełnienie dodatkowych danych.

22. Wybieramy w tym kroku tak, aby z automatu informacja trafiła do ZUS. Wybierasz zgodnie z prawdą kogo ubezpieczasz, w moim przykładzie nie mam pracowników. W ostatnim kroku wybieram ZUS ZZA, albowiem wtedy skorzystam z wcześniej wspomnianej ulgi na start, aby opłacać same składki zdrowotne.

23. Zaznaczasz według prawdy, która Cię obowiązuje. Kod wykonywanego zawodu uzyskujemy na podstawie portalu na stronie, której jesteś. Wchodzisz w nią i wprowadzasz jakąś kluczową frazę, aby odnaleźć dany kod. Jak wpisałem nieruchomości i otrzymałem poniższe odpowiedzi. Wybieram 244090.

24. Kolejny krok to wyszukanie NFZ. Wpisujemy miejscowość i wybieramy z listy.

25. Wybieramy adres zameldowania, jako nasz obowiązek meldunkowy.

26. Wybieramy dane korespondencyjne z ZUS.

27. Ten punkt jest najważniejszy do Twojej działalności. Koniecznie wybierz „chcę złożyć teraz”.

28. Dobrze przemyśl formę opodatkowania jaką chcesz wybrać. Przelicz sobie co Ci się najbardziej opłaca do Twojej działalności. Serdecznie polecam Ci wykupić konsultację z doradcą podatkowym, który dokładnie poradzi Ci co w Twojej sytuacji się najbardziej opłaca. Na początku swojej biznesowej drogi jest to najważniejszy krok, aby Twoja firma mogła się rozwijać. Poniżej postaram Ci się po krótce opisać każdą z form opodatkowania.

Zasady ogólne- W tej formie opodatkowania masz prawo wliczyć sobie koszty w prowadzoną działalność. Podatek płacisz od DOCHODU, czyli PRZYCHÓD minus KOSZT. W podatku na zasadach ogólnych mamy dwa progi podatkowe- 12% do 120.000 dochodu rocznego oraz 32% to co powyżej 120.000 w ujęciu rocznym. W tej formie możesz również korzystać z ulg podatkowych, wspólnie rozliczać się z małżonkiem i aktualnie korzystać z kwoty wolnej od podatku, która wynosi w 2023 na dzień pisania tego ebooka 30.000 zł.

Podatek liniowy- najbardziej klasyczny wśród polskich przedsiębiorców co nie oznacza, że najlepszy. W tej formie również wliczasz sobie koszty z prowadzonej działalności, a co za tym idzie płacisz podatek od uzyskanego dochodu, który wynosi 19% + aktualnie dodatkowe 4,9% składki zdrowotnej. Realnie zatem płacisz niecałe 24% podatku dochodowego. Stawka jest stała, nie ma limitów uzyskania dochodów.

Podatek ryczałtowy- Nie wliczasz w tym podatku kosztów. Płacisz podatek PRZYCHODOWY, czyli od każdego uzyskanego przychodu płacisz podatek. Są różne stawki podatkowe w poszczególnych branżach. Przyjmijmy dla przykładu chcesz sprzedawać szkolenia w internecie. Podatek aktualnie wynosi 8,5% od przychodu, co jest bardzo dobrą stawką podatkową. Jeśli Twoje koszty są znikome, to jest wysokie prawdopodobieństwo, że ryczałt będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Powtórzę to jeszcze raz- skontaktuj się doradcą podatkowym, aby Ci doradził pod Twoją konkretną branżę.

29. Jeśli wybrałeś już formę opodatkowania kolejnym krokiem jest wprowadzenie rachunku bankowego. Prawdopodobnie nie masz jeszcze rachunku firmowego, więc dodajesz rachunek osobisty.

30. Jeśli chcesz, możesz dodać pełnomocnika, który w Twoim imieniu będzie mógł załatwiać wszelkie sprawy urzędowe. Jeśli nie, to przechodzisz dalej.

31. Potwierdzamy oświadczenie

32. Zaznaczamy „nie” i przechodzimy dalej

33. Przechodzimy dalej

34. I to już praktycznie koniec. Przechodzisz dalej, podpisujesz swoim profilem zaufanym i wysyłasz dokument do urzędu. Po wysłaniu dokumentów czekasz na wpisanie do CEIDG, z reguły trwa to między 24-48h. Gratuluję CI i życzę powodzenia na biznesowej drodze.

Bonus!

Poniżej podam Ci kilka porad oraz informacji na temat kosztów jakie wiążą się z otwarciem działalności gospodarczej. Jak już podałem Ci wcześniej, pierwszym obligatoryjnym kosztem przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest ZUS. Przez pierwsze 6 miesięcy jest to niespełna 400 zł- składka zdrowotna i przez kolejne 24 miesiące masz tzw. średni ZUS, który opiewa na kwotę ok 800zł. Pamiętaj, że jest to również zależne od formy Twojego opodatkowania, dochodów, które ponosisz w firmie. Kwoty, które Ci podaję są „bazą” do określenia kosztów. Drugi miesięczny koszt to księgowość. Oczywiście tu również mamy wiele zależnych, natomiast uśredniając jest to kwota rzędu ok. 250 zł miesięcznie. Tu moja mała rada- nie wybieraj najtańszej księgowej i weryfikuj, czy dane biuro rachunkowe ma aktualną polisę ubezpieczeniową.

Kolejnym kosztem jest wynajem powierzchni biurowej, pod warunkiem, że na początku działalności zdecydujesz się na wynajem biura. W zależności od lokalizacji, standardu i oczywiście wielkości cena idzie do góry. Na konkretnym przykładzie, w Łodzi, lokal ok 35 m2 w zadowalającym standardzie na przeznaczenie biurowe ceny się wahają między 1500-2200 zł netto. Następnym kosztem może być program księgowy do wystawiania faktur. Celowo użyłem słowa „może”, ponieważ bardzo często biuro rachunkowe ma możliwość zaprosić Cię poprzez program z którego sami korzystają np. w programie wFirma, tym samym masz darmowy program. Jeśli nie będziesz mieć takiej możliwości to koszt wynosi 49 zł netto miesięcznie za podstawowy pakiet.

Co z podatkiem VAT? Podatek VAT, to inaczej podatek od towarów i usług. Jako nowy przedsiębiorca możesz nie rejestrować się do tego podatku do 200.000 zł przychodu rocznie. Powyżej tego masz obowiązek zgłoszenia się jako płatnik podatku VAT. Podstawową stawką tego podatku jest 23%, natomiast mamy również też takie stawki jak 8%, 5%, 0%. Do pomocy z rejestracją podatku VAT przychodzi Twoja księgowa, która robi to za Ciebie. Możesz spodziewać się kontroli urzędnika w związku z rejestracją natomiast nie przejmuj się nią. Pracownik US będzie kontrolował przede wszystkim Twoją siedzibę, czyli czy masz jakąś umowę na biuro, bądź prawo własności lokalu, umowę na Twój rachunek bankowy, firmowy, czy Twoja siedziba jest oznaczona Twoją nazwą/logiem.

Must have do założenia działalności:

  • Wybór formy prawnej działalności. Zrozumienie i spełnienie wymagań prawnych i regulacyjnych.
  • Opracowanie biznesplanu.
  • Ustalenie źródła finansowania.
  • Wybór lokalizacji działalności.
  • Zarejestrowanie nazwy firmy.
  • Uzyskanie odpowiednich licencji i zezwoleń (jeśli takowe są konieczne).
  • Zatrudnienie pracowników (jeśli to konieczne).
  • Ustalenie struktury zarządzania. Ustalenie systemu księgowości.

Działania wzmacniające pozycję Twojej firmy:

  • Strona internetowa: Jest to niezbędne dla każdej firmy w dzisiejszych czasach. Strona internetowa pomaga w promocji firmy, a także umożliwia klientom łatwe znalezienie i kontakt z firmą.
  • Wizytówka: Wizytówki są nadal ważnym narzędziem sieciowym. Pomagają w promocji firmy i są łatwym sposobem na udostępnienie informacji kontaktowych.
  • Wizytówka Google: To narzędzie pomaga firmom poprawić widoczność w wyszukiwarce Google. Pozwala na wyświetlanie informacji o firmie, takich jak godziny otwarcia, lokalizacja i recenzje klientów.
  • Media społecznościowe: Profil firmy na platformach mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, może pomóc w promocji firmy i budowaniu relacji z klientami.
  • CRM (Customer Relationship Management): Narzędzie do zarządzania relacjami z klientami może pomóc w organizacji i śledzeniu interakcji z klientami.
  • Oprogramowanie do zarządzania projektami: Może pomóc w organizacji i śledzeniu postępów w projektach.
  • Oprogramowanie do księgowości: Może pomóc w zarządzaniu finansami firmy. Szkolenia i kursy: Ciągłe kształcenie i rozwijanie umiejętności może pomóc w prowadzeniu firmy.
  • Sieć kontaktów: Budowanie sieci kontaktów może pomóc w zdobyciu nowych klientów i partnerów biznesowych.
  • Plan marketingowy: Opracowanie strategii marketingowej może pomóc w promocji firmy i zwiększeniu sprzedaży.

Proponowany kurs